Navigace: | Hlavní menu | Obsah stránek |
Hlavní menu:


<  Hlavní stránka

Doplňky stravy na hubnutí? Raději vyšlápněte pár schodů navíc


15.02.2011

Snad každého, kdo se někdy rozhodl shodit pár kilogramů, napadlo: co takhle zkusit, jestli na mě zafunguje nějaká pilulka nebo koktejl? Výběr přípravků na hubnutí, které můžete zakoupit bez předpisu, je široký. Otázkou zůstává, které z doplňků stravy pomohou zeštíhlet i vám, nejen vaší peněžence?

 Redukce nadváhy je „zlatým dolem“ pro farmaceutický průmysl, to je nesporné. A kdo by nechtěl zhubnout rychle a zároveň psychicky i fyzicky „bezbolestně“? Výrobci proto trh neustále zahlcují novými přípravky s látkami, které by měly pomoci snížit chuť k jídlu, stimulovat rozklad tuků, ovlivnit termoregulaci nebo blokovat trávicí enzymy, aby omezily využitelnost živin. (Nejvýznamnější je pankreatická lipáza, jejíž působení v dvanácterníku má význam pro „nevyužitelnost“ tuků.)

 Výběr doplňků stravy je nepřeberný: přípravky s chromem, zinkem, L-karnitinem, C.L.A., inulinem, výtažky z ananasu nebo zeleného čaje…

 

Studie zatím skutečné účinky neprokázaly!

 Účinnost většiny těchto látek je sporná, a pokud byla prokázána, ještě to nezaručuje, že jejich přítomnost v doplňcích stravy reálně pomáhá hubnout! A nenasvědčují tomu ani odborné studie – žádná z nich dosud nepotvrdila skutečný vliv na redukci váhy!

  „Obsah určité látky může znamenat zvýšení výdeje energie, ale jde o nepatrné hodnoty, které v celkovém denním výdeji energie nemají žádný význam,“ říká Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment, kde se hubne na základě cvičení a úpravy stravování. Podle ní můžeme stejného výdeje energie dosáhnout tím, že budeme za den o něco déle stát, o pár minut zkrátíme spánek nebo ujdeme o pár metrů dále.

  „Žádné podpůrné prostředky proto nedoporučujeme. Když klienti při vstupní konzultaci uvedou, že užívají doplňky stravy nebo léky na hubnutí, snažíme se s nimi dohodnout, aby je v průběhu redukčního programu neužívali a po jeho skončení porovnali dosažené výsledky při hubnutí s podpůrnými prostředky a bez nich. Výsledky ukazují, že změnu stravovacích návyků a navýšení pohybu žádnou pilulkou nahradit nelze.“ 

 

Chuť k jídlu se dá potlačit i přirozenou cestou

Částečně mohou pomoci doplňky stravy omezující chuť k jídlu, ale i to je lepší řešit přirozeně pomocí stravy. Například vlákninu je mnohem lepší přijímat v přirozené formě, ve větším množství ji najdeme v celozrnném pečivu a zelenině. Vláknina v žaludku zvětší svůj objem a zpomalí rozklad cukrů, čímž přispívá k  regulovanému uvolňování energie a udržení relativně stálé hladiny cukru v krvi. Díky ní se tak cítíme více syti. Navíc zpomaluje vstřebávání živin a průchod potravy střevem. Chuť k jídlu můžeme částečně potlačit i díky lékořici.

 Vedle doplňků stravy je také povolen prodej léků na hubnutí, z nichž jeden z nich je možné koupit i bez předpisu. Léky na rozdíl od doplňků stravy rychlost hubnutí mohou ovlivnit, ale jejich užívání bývá často spojeno s nežádoucími účinky, mnoho z nich bylo zakázáno pro negativní vliv na zdraví. Zkušenosti mnoha lidí jsou navíc takové, že po lécích buď nezhubli vůbec, nebo shodili jen několik kilogramů a poté se jim redukce váhy zastavila.

 Úpravu jídelníčku a pohyb tedy žádnou pilulkou nenahradíte a změna životního stylu se stále ukazuje jako jediný přijatelný způsob, jak může zdravý člověk zredukovat svoji hmotnost na vysněnou ideální váhu.

 

Příběh:

Janka: Zhubla jsem, až když  jsem vysadila všechny podpůrné prostředky

Třicetiletá Janka si na Nový rok 2010 dala předsevzetí, že zhubne, a hned jej začala realizovat. Nakoupila různé prostředky "podporující" hubnutí a začala cvičit ve fitness centru. Když po měsíci žádného úbytku nedosáhla, požádala o radu Institut kompliment. Tam již při vstupním bezplatném vyšetření zjistili, že doplňky stravy, které měly podporovat hubnutí, ve skutečnosti navyšovaly její denní příjem energie až o 1550 kJ! Jance navrhli okamžitě vysadit všechny výživové doplňky a začít intenzivní redukční program v Institutu kompliment. Bez jakýchkoli podpůrných prostředků zhubla díky změně stravování a cvičení za tři měsíce 13 kilogramů na 73 kilogramů.

Komentář odbornice: Kristýna Galová, Institut kompliment Brno

„Lidé si většinou vůbec neuvědomují, že doplňky stravy mají též energetickou hodnotu. Když nezmění stravování a začnou užívat podpůrné prostředky (ve snaze zhubnout co nejvíce i více druhů), denní příjem energie mohou navýšit i natolik, že začnou přibírat. Když přidají cvičení, výdaj energie zase právě těmito prostředky doplní, a proto nedosáhnou úbytku na váze. Takovéto zkušenosti mají běžně lidé, kteří začnou cvičit v různých centrech, kde jim častokrát (ani ne tak odborníci, jako obchodníci) prodají různé preparáty, jejichž účinky jsou sporné nebo dokonce ve vztahu k hubnutí kontraproduktivní.“

 Na závěr přikládáme přehled účinků látek, které se v doplňcích stravy nejčastěji vyskytují.

Obsažená látka

Účinek

Chróm

Chrom by měl mít pozitivní vliv na zvýšení citlivosti inzulinových receptorů, s čímž souvisí zvýšení účinnosti inzulinu při regulaci cukru v krvi. Existují vědecké výzkumy, které tento účinek chromu potvrdily, jiné ale účinek neprokázaly. Proto zůstává efekt chromu na hubnutí diskutabilní. Navíc může fungovat jen tehdy, když jej máme nedostatek.

Chitosan

Propaguje se jako „vychytávač tuků“ v přípravcích na redukci váhy. Podle vědeckých studií je nemodifikovaný chitosan schopný „absorbovat“ 30 kilokalorií z původního množství energie přijaté ve stravě během celého dne. Modifikovaný chitosan dokáže absorbovat množství látky odpovídající 6násobku jeho hmotnosti. Protože množství chitosanu v tabletách na hubnutí je řádově v desítkách miligramů, podobně je to i v množství absorbovaného tuku. Vliv na energetickou bilanci tedy není nijak velký, což potvrdily uskutečněné studie.

Výtažky ze zeleného čaje

Čaj obsahuje kofein, který působí na organismus stimulačně. Taktéž má malý termogenní účinek. Ve velkých množstvích výtažky ze zeleného čaje snižují LDL cholesterol a zvyšují buněčný metabolismus, proto i energetický výdaj. Ten ale není tak velký, aby vám zaručil hubnutí. Při nadměrném příjmu čaje se spíše než štíhlosti můžete dočkat bolestí žaludku nebo bušení srdce.

L-karnitin

Karnitin zajišťuje přenos mastných kyselin z tuků do mitochondrií, které zabezpečují přeměnu energie. Svým účinkem tedy podporuje využití energie z tuků. Asi čtvrtinu karnitinu si tělo vytvoří samo, zbytek přijímáme stravou (pokud jíme dostatek plnohodnotných bílkovin). Výzkumy nepotvrdily, že by samotné užívání L-karnitinu, a to ani ve vysokých dávkách, mělo vliv na redukci hmotnosti.

 

kompliment® Institut redukce a prevence nadváhy


Soubory:

Objednejte se na bezplatnou vstupní konzultaci

Vypočítejte si BMI
Přijatelné tělesné hmotnosti odpovídá index 18,5 až 24,9

Stránky jsou validní: XHTML, CSS | © 2006 - 2012, Created by GrowJOB institute